Tema 2018 - Ernæring

Postet av Namsos IL - Fotball den 13. Mai 2019

All aktivitet i fotball-Norge bygger på NNFs verdier trygghet, glede, respekt og likeverd. Hovedoppgaven til en idrettsklubb er å få barn og unge i fysisk aktivitet og skape en arena som i størst mulig grad er med på å sikre dem en god, sunn og trygg oppvekst. NIL fotball er med andre ord en viktig bidragsyter til barn, ungdoms og voksnes helse.

«Uten mat og drikke, duger helten ikke» men for «helten», uansett alder og nivå, er det ikke det samme hva han eller hun spiser og drikker. Mat og drikke påvirker nemlig alt fra prestasjon, restitusjon og ytelse til sykdom, konsentrasjon og humør. Mat, drikke og søvn er viktige elementer hver for seg, sammen er de nøkkelen til et bedre liv.

Hvorfor fokusere på kosten? 

Et sunt kosthold gir oss blant annet: 

  • Sterkere immunforsvar.
  • Bedre mental kapasitet= konsentrasjon og teknikk
  • Kortere restitusjon= raskere utvikling, økt mestring
  • Økt fysisk arbeidskapasitet= sterkere og mer utholdende, trene lenger, mer og hardere.

Dette stiller krav til klubbens medlemmer, involverte og engasjerte. Vi er alle med på å skape den kulturen vi ønsker hos oss


Plan- gjennomføring

  • Presentasjon og gjennomgang av tema på klubbens årlige verdimøte med ernæringsfysiolog: Februar
  • Tema kveld for spillere, med ernæringsfysiolog: Mars

Tema taes opp på

  • Trener/lagleder møter.
  • Foreldremøter
  • Spillermøter

Trener team

Trenere og ledere er rollemodeller og vil sette standarden for våre barn og ungdom. Oppfordre til sunt kosthold og sunne holdninger.

  • Legg til rette for nok drikkepauser, oppfordre til å ha med frukt/brødmat på trening
  • Felles matpakke på bortekamper?

Foresatte:

Som foresatte er vi rollemodeller for våre barn og unge, det vi gjør setter standarden for hvilke valg barn og unge tar.

  • Mat før og etter trening: alle bør sørge for å drikke/spise noe sunt og næringsrikt før man skal på trening eller kamp. Da orker kroppen mer og konsentrasjonen blir bedre.
  • I en idrettsklubb har fysisk aktivitet hovedfokuset, men vi ser dessverre at aktivitetsnivået i samfunnet er synkende. Oppfordrer alle som har mulighet til å gå / sykle til trening- kamp.
  • Skjermfritt soverom, oppfordre til å la mobil/ tv være avslått ….»største søvntyver»
  • Bamas idrettsfrukt: sponser ved å gi 60 % rabatt på frukt, grønt. 
  • Bendit produkter og juice- enten det er til trening, samlinger, kamp m.m. 
  • www.rockemat.no finner du oppskrifter og tips om gode og enkle retter

Spillere:

  • Trening : drikk vann hvis økten varer 1 time, saft/vann dersom mer enn 1 time. Spis et måltid 2-3 timer før trening. Spis eller drikk et lite måltid 1 time før trening hvis du er litt sulten. = Aldri sulten på trening
  • Etter trening: viktig at kroppen raskt får tilført mat og drikke= restitusjon. Spis litt innen 30 m etter trening ( frukt/brødskive/youghurt)
  • Kamp: dager med flere fysiske aktiviteter/ kamper. Planlegg dagen, lag flere matpakker J
  • kort tid mellom aktiviteter: fint brød m/ syltetøy evnt honning. Banan.
  • etter aktivitet: brødskiver med proteinrikt pålegg ( kjøtt, egg, fisk og ost ) melk
  • Ikke brus, for mye sukker og lite annen næring.


Cup/ turnering, kveldsmat i klubbhuset og hjemmekamp:

  • Servering av frukt på hjemme kamper til besøkende lag og hjemmelag.
  • Frukt og sunne alternativ tilgjengelig.

Styret januar 2018




Kommentarer

0 Kommentar

Logg inn for å skrive en kommentar.

Levert av IdrettenOnline